Kommunikation och samtal i arbetslivet
Vad är kommunikation och vad påverkar i vår kommunikation? Fokus på mellanmänsklig kommunikation. Villkor för konstruktiva samtal. Samtalsverktyg. Grupper och kommunikation. Verbal- och ickeverbal kommunikation (kroppsspråk). Lärande och utveckling genom samtal.
Konflikter och konflikthantering
Vad är en konflikt och hur kan vi förstå oss på konflikter? Hur uppstår konflikter? Hur kan vi själva bidra till eller hantera konflikter? Några teorier och modeller om konflikter och konflikthantering diskuteras. Förhållningssätt i konflikthantering.
Coaching i arbetslivet
Vad är coaching? Hur använda coaching i arbetslivet? Metoder och verktyg. Utmaningar och hinder i coaching. Coachande ledarskap. Att leda andra att leda sig själva.
Ledarskap
Skillnaden mellan ledarskap och chefskap. Olika ledarskapsstilar tas upp. Relationen mellan ledarskap och medarbetares arbetstillfredsställelse. Vad är ett hälsofrämjande ledarskap? Det goda ledarskapet. Ledarskap och medarbetarskap – ett samspel för utveckling? Hållbart chef- och ledarskap. Ledarskapets betydelse för organisationers utveckling.
Projekt och projektledning
Vad är ett projekt? Teorier och modeller för projekt. Projektledare och projektledningens roll. Att leda inom projekt. Individer och grupper inom projekt. Gruppers utvecklingsfaser. Hur utveckla grupper/team?
HR utifrån ett pedagogiskt perspektiv
Vad är kunskap? Kunskap, kompetens och användbarhet. Pedagogik och vuxnas lärande. Några teorier om lärande tas upp. Lära eller läras? Kollektivt lärande och lärande i team. Begreppet lärandeorganisation diskuteras. Lärande och utveckling i organisationer.
Arbetsliv och hälsa – förutsättningar för organisationsutveckling
Arbetslivet villkor. Olika sätt att se på hälsa och ohälsa. Behandla/förebygga sjukdom eller främja hälsa? Olika strategier för hälsoarbete. Några teorier och modeller om hälsa. Arbetsliv och privatliv – utmaningar för livspusslet? Arbetsmiljö och hälsa – en balans mellan krav och resurser? Hållbarhet inom arbetslivet.